olasjunnesson

Svaret på den stora frågan om livet universum och allting!

Arv!

Kategori: Allmänt

Jag är stolt över mitt arv. eller som jag brukar säga. En äkta skåning har bott här i minst 11 generationer, och det har vi.
dessutom kan man hitta en som antingen hette Christian Pedersen eller Peder Chritiansen. Observera att det stavas med sen i slutet å inte son!
Om man går bakåt po fars sida hamnar man i Källs Nöbbelöv (söder om Svalöv) i mitten po 1600 talet. Po mors sida hamnar man bara några kilometer från där jag bor.
Det vill säga att den flytt vi har gjort po ca 350 år har jag spolierat!
Men det jag är allra stoltast över. Låter kanske knäppt. Är att alla har varit bönder. Inga adelsmän här inte, inga soldater, präster, doktorer eller annat löst folk. Nä jag härstammar från jordens folk. Vi som har arbetat och slitit. Det tycker jag e ganska coolt!
I morse ringde en kollega och jag blev tvungen att köra in tidigare. Det enda vilda som dök upp var en Hare som sprang över vägen, mitt framför mig.Å detta var när jag hade passerat stadskyltarna vid norr.
Fick också en flashback till mina barndomsår eftersom jag blev tvungen att följa med en till ridskolan. Där fick jag sätta po sitsen å styret po hästen. Sist jag gjorde det var i början po -80 talet ute po wittskövlegård. Faktum är att Morbro Knut visade hur man satte po grejorna och sen släppte han ut en i ridhuset å då var det bara att försöka lära sig!
Behöver jag nämna att jag inte kan rida?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: