olasjunnesson

Svaret på den stora frågan om livet universum och allting!

Roadtrip i Rumänien

Kategori: Allmänt

Då har man vart i Rumänien po rek. För er som inte vet kommer jag att vara med å arrangera en scoutupplevelse i Rumänien, kallad explorer Belt.

Som en förberedelse var vi ledare i Rumänien och rekade under påsken eller skulle jag sagt körde bil. Vägarna i R är ju inte riktigt den standarden man e van vid. 90 kilometer in timmen men man kan bara köra i 60-70 utan att allt i kroppen skakar loss. Sen när man väl kommer till en fin relativt nyasfalterad väg så är man i ett samhälle så där får man bara hålla 50 :-(
Annars var det mycket kontraster. Första gången vi såg en hästkärra (det var definitivt inte den sista!) Såg vi också två limousiner.
En höjdpunkt var att köra i bergen. Karpaterna var så häftiga, serpentinvägarna var nästan i klass med dem po söderåsen!
Djur fanns det. Om jag ska ge en liten viltrapport får jag väl säga att jag såg en ko å en tjur, hundar, en galen fasan som halkade omkull av förskräckelse när den såg att vi kom körandes mot den!
hästkärror, rumänska förare. Po en av serpentinvägarna hade en tankbil vält så att förarhytten låg utanför kanten.
Men mitt i allt detta kunde man komma po en fin motorväg med 130 som hastighet!
En annan sak som vi skulle ha tag po var kartor. Tacka vet jag lantmäteriet i Sverige som gör att man kan få tag po ordentliga kartor. Tror jag var inne i varje affär å bensinmack som skulle kunna tänkas ha kartor. Faktum är att vi träffade po en man po sista macken å han tillverkade kartor så det verkar lösa saj. Dessutom erbjöd han mig ett jobb som kartritare.... ska kanske fundera......!
Nåja för alla er töser som nu e oroliga kan jag väl säga att töserna i Eslöv är möed grannare än rumänskorna! Så jag kommer nog hem efter sommarens äventyr åsså!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: