olasjunnesson

Svaret på den stora frågan om livet universum och allting!

Viltorientering

Kategori: Allmänt

När jag kör him från Eslöv så är det först efter Trollenäs det brukar dyka upp nått spännande djur. Tycker mig ha skymtat en räv ett par gånger både innan å efter Strö.
Efter Strö vid Österby finns det en märgelgrav precis där man svänger. Vid den har jag sett både rå , hare, grävling och fasan!
När jag sen passerar Åsas föräldrar så brukar där gå kossor i hagarna. Åsas föräldrar är så snälla så de har till och med en swimmingpöl till koorna! Om man kommer sent po kvällen/ natten kan man i bland se dov eller rå i hagarna åsså!
Sen kan det dyka opp dov hela vägen till Trolleholm, framförallt po fältet vid brända huset. Där har de nu satt upp en sån där mobilt hem som distraherar en varje kväll. Jag vill ju se om det bor nån där eller om det e till nått annat?
Vid brända huset börjar vildsvinen åsså dyka upp , stora som bufflar!
Så där får man ta det försiktigt ända tills man kommit ut po rakan efter Trolleholmsskola. De sista djuren brukar dyka opp precis nere i svackan. Både rå, dov och vildsvin.
Po rakan sen har det ibland suttit nån rovfågel. Jag minns speciellt en uggla som satt precis mitt po vägen å inte ville flytta sig.
Därefter börjar jag närma mig torken, där har jag sett vildsvin. Skarpa kurvan där brukar råen dyka upp som sen kan finnas nästan  ända bort till Gryttinge.
po min infart sen kommer det ibland en kamikazeigelkott!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: